Ryby prosto z morza

Aktualności

< Zobacz pozostałe wpisy

24 04.2019

Dlaczego ryba powinna znaleźć się w diecie twojego dziecka?

O wartościach odżywczych ryb powiedziano już niemal wszystko – zawierają zdrowe tłuszcze, kwasy omega-3 i cenne mikroelementy.

Dotyczy to zarówno świeżych ryb, jak i tych z puszki. Wciąż pokutuje jednak przekonanie, że dziecku nie powinno się podawać tych ostatnich. Czy to prawda? Sprawdźmy!

Jak często podawać dziecku ryby?

Na początek kilka faktów.  Amerykańskie Towarzystwo ds. Chorób Serca określiło normy spożycia ryb przez dzieci. Nasze pociechy powinny jeść ryby dwa razy w tygodniu. Dlaczego? Ponieważ to bogate źródło wysokiej jakości białka, żelaza, a także kwasów omega 3. Ryby nie zawierają zarazem dużych ilości niekorzystnych dla organizmu tłuszczów nasyconych.  Sally Kuzemchak, autorka książki „101 najzdrowszych produktów dla dzieci: jedz dobrze i czuj się świetnie – zdrowe posiłki dla dzieci. Przepisy”, a także założycielka bloga „Real Mom Nutrition” zauważa, że 55 g tuńczyka w puszce zawiera aż 10 g białka i jest świetnym źródłem żelaza, witaminy B12 i niacyny. Tuńczyk to także źródło kwasów omega-3, czyli zdrowego tłuszczu, który korzystnie wpływa na serce dziecka, a także rozwijający się mózg[1].

Ryba Graal – superfood, na które możesz sobie pozwolić

Ryba z puszki nie ustępuje pod względem wartości odżywczych tej świeżej. To również ważny aspekt, jeśli chodzi o planowanie domowego budżetu. Według wytycznych Amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA) ryba z puszki należy do produktów określanych mianem „najlepszego wyboru”. Obok tuńczyka instytucja w tej kategorii umieściła też między innymi łososia i sardynki w puszce[2]. Te i wiele innych ryb konserwowanych znajdziesz wśród zdrowych produktów Graal, które stanowią znakomity pomysł na pełnowartościową i szybką w przygotowaniu przekąskę dla całej rodziny.

Jaka ilość ryb jest odpowiednia dla dziecka w różnym wieku?

W diecie dziecka nie powinno zabraknąć ryb – czy to świeżych, czy tych w puszce. Amerykańska Agencja Żywności i Leków określiła, jaka ilość ryby powinna znaleźć się w jednej porcji. Według wytycznych dzieci w wieku 2 -3 lat powinny spożywać średnio 28 g ryby, a pociechy od 4 do 7 roku życia prawie dwukrotnie więcej (55 g na porcję). Dziecko w wieku 8 – 10 lat może natomiast zjeść 85 g ryby w jednej porcji, a nastolatkowie powyżej 11 roku życia – aż 115 g[3].

Jakie ryby z puszki wybierać dla dziecka?

Żeby twoja pociecha chętnie sięgała po ryby, zaproponuj jej te nawiązujące do jej ulubionych smaków. To dobry początek, po którym przyjdzie pora na dalsze kroki. Wśród propozycji Graal znajdziesz produkty dedykowane najmłodszym. GRAALKI wpisują się w smaki lubiane przez dzieci. To przede wszystkim delikatne ryby bez ości w sosie pomidorowym, który maluchy znają choćby z ukochanej pizzy.



[1] Sally Kuzemchak (2019) “101 Healthiest Foods for Kids: Eat the Best, Feel the Greatest-Healthy Foods for Kids, and Recipes Too!”, Quatro Publishing Group USA

[2] U.S. Food and Drug Administration (2019)  “Questions & Answers from the FDA/EPA Advice on What Pregnant Women and Parents Should Know about Eating Fish” źródło: https://www.fda.gov/food/resourcesforyou/consumers/ucm534873.htm#III (data dostępu: 10.04.2019 r.)

[3] U.S. Food and Drug Administration (2019)  “Questions & Answers from the FDA/EPA Advice on What Pregnant Women and Parents Should Know about Eating Fish” źródło: https://www.fda.gov/food/resourcesforyou/consumers/ucm534873.htm#III (data dostępu: 10.04.2019 r.)