Ryby prosto z morza

Aktualności

< Zobacz pozostałe wpisy

13 05.2019

Przygotuj skórę na słońce – co jeść, by cieszyć się piękną opalenizną?

Wybierasz się na upragniony urlop?

Zaplanowałaś piknik z przyjaciółmi? Korzystaj ze słońca, ale dbaj przy tym o swoją skórę. Oprócz kosmetyków pięknej opaleniźnie pomożesz też odpowiednią dietą!

Dwa kroki do złocistej opalenizny

Chcesz cieszyć się piękną opalenizną przez długi czas? Przygotuj na nią swoją skórę. Pierwsze kroki warto podjąć już na trzy miesiące przed wyjściem na słońce. Podstawa to starannie przemyślana dieta, dzięki której skóra będzie przygotowana na pierwsze promienie słońca i nie zareaguje na nie rumieniem. Drugi aspekt to przedłużenie trwałości złocistego odcienia skóry.

Ryby Graal – bogate źródło kwasów omega-3

Być może ta informacja cię zaskoczy, ale na zdrowe opalanie wpływają kwasy omega. Jak to możliwe? Pora na garść faktów. Kwasy omega-3 i omega-6 są przekształcane do związków, które biorą udział w reakcjach immunologicznych i przeciwzapalnych, a ich poziom w skórze może wpływać na odpowiedź komórkową przeciwko promieniowaniu UV. Komórki wyposażone są w system mechanizmów obronnych takich jak melanina, przeciwutleniacze oraz enzymy, jednakże wzbogacenie diety w kwasy omega-3 wspiera dodatkowo działanie ochronne przeciw promieniowaniu UV[1] . Bogate źródło kwasów omega-3 stanowią ryby Graal. Bez trudu przygotujesz na ich bazie zdrowe i wartościowe posiłki. Dodatkowy plus: to ciekawy sposób na przełamanie kanapkowej rutyny.

Melanina – sekret brzoskwiniowej skóry

Kolejny sposób, by wzmocnić barierę ochronną skóry, to spożywanie marchwi i pomidorów. To warzywa bogate w beta-karoten, czyli substancję zwiększającą odporność na szkodliwe promieniowanie UV. Co ciekawe, pomidory swoją prawdziwą moc odkrywają w nieco zaskakującej formie. W przeciwieństwie do większości warzyw postać surowa wcale nie jest najkorzystniejsza dla zdrowia. Najlepiej, by były w formie przetworzonej (np. ugotowane), ponieważ dopiero wtedy są one pełne likopenu, który chroni skórę przed uszkodzeniami słonecznymi. Już pięć łyżeczek przecieru pomidorowego dziennie znacznie zwiększa ochronę naszej skóry[2]. Chcesz połączyć moc kwasów omega-3 z potencjałem pomidorów? Sięgnij po ryby Graal w sosie pomidorowym!

Przemyślana dieta bogata w substancje podnoszące odporność skóry na promieniowanie UV to pierwszy krok do zdrowej opalenizny. Warto pamiętać jednak, by dbać o skórę również od zewnątrz, stosując kosmetyki z filtrem, najlepiej mineralnym. Gotowa na spotkanie ze słońcem?

[1]Kania-Dobrowolska Małgorzata, Baraniak Justyna, Kujawski Radosław, Ożarowski Marcin (2017) „Nutrikosmetyki – nowa podgrupa suplementów diety” [w:] „Postępy Fitoterapii” 2/2017.

[2]Polska Kosmetologia i Kosmetyka (2019) Zdrowe opalanie wsparte dietą”, źródło: http://www.pkik24.pl/kosmetolog-radzi/zdrowe-opalanie-wsparte-dieta (data dostępu: 13.04.2019 r.)