Ryby prosto z morza

Aktualności

< Zobacz pozostałe wpisy

10 10.2019

Zaczynasz studia? Jedz ryby już teraz, by przygotować swój mózg do sesji

Zastanawiasz się, jak wspomóc swój mózg w przyswajaniu wiedzy? Odpowiednią dietą! Jedz ryby Graal bogate w kwasy omega-3 już teraz i przejdź gładko przez egzaminy.

Czy wiesz, że to, co jesz, może korzystnie wpływać na pracę twojego mózgu? Jednymi z najważniejszych produktów niezbędnych dla efektywnej pracy komórek nerwowych są zdrowe tłuszcze zawierające kwasy omega-3. Najwięcej znajdziesz ich w rybach. Chcesz mieć wartościowe składniki zawsze pod ręką? Sięgnij po ryby Graal w różnych zalewach, przyprawione twoimi ulubionymi przyprawami!

Mózg a zdrowe tłuszcze – jak to działa?

Eksperci tłumaczą, że system nerwowy człowieka jest bogaty w wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Mimo ich licznej obecności w układzie nerwowym niektóre z nich (...) nie mogą być efektywnie syntetyzowane (...) w organizmie człowieka (...) i muszą być dostarczane z pożywieniem. [1] Co to oznacza w praktyce? Mózg składa się z wody, tłuszczów, białek i składników mineralnych. Co ciekawe, tłuszcze to aż 60% mózgu! Trzeba dostarczać je z dietą, ponieważ mózg nie jest w stanie ich samodzielnie magazynować. Ważne jednak, by wybierać zdrowe tłuszcze takie jak te zawarte w rybach. Dzięki temu wzmacniasz mózg i poprawiasz jego wydajność – nie tylko podczas sesji.

Ucz się efektywnie

Nieważne, czy twoją domeną jest systematyczna nauka, czy wiedzę przyswajasz dopiero przed egzaminami – sesja to gorący czas, w którym warto wspierać mózg, by jak najlepiej wykorzystywać jego potencjał. Jak? Odpowiednio komponując swoje menu i włączając do niego ryby Graal. Czy wiesz, że naukowcy znaleźli związek pomiędzy wzbogaceniem diety o wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a poprawą wyników w nauce, efektywności oraz tempa czytania.[2] Kwasy omega-3 zawarte w rybach zwiększają również koncentrację i korzystnie wpływają na pamięć. Co więcej, dbają o pozytywny nastrój, który z pewnością przyda ci się, gdy poczujesz przytłoczenie nauką.

Intensywna nauka przed sesją? Zadbaj o oczy!

Przyswajanie dużej ilości wiedzy to przede wszystkim czytanie. Bez względu na to, czy przeglądasz odręczne notatki w papierowej formie, czy uczysz się z elektronicznych pomocy naukowych, zadbaj o swój wzrok. Zarówno systematyczna nauka, jak i intensywne wkuwanie przed sesją potrafi obciążać i męczyć oczy. Aby o nie zadbać, również pomocne jest spożywanie ryb. Wykazano, że spożywanie tłuszczów rybnych może być pomocne także w redukcji objawów zespołu suchego oka, wieloczynnikowej choroby wynikającej z nieprawidłowego składu lub niewystarczającej ilości filmu łzowego.[3] Jak widzisz, kwasy omega-3 zawarte w rybach to wiele realnych korzyści dla twojego organizmu!

Jak naturalnie wspomagać pracę mózgu?

Jeśli chodzi o dietę, skutecznym sposobem na dbanie o mózg jest spożywanie odpowiedniej ilości produktów bogatych w kwasy omega-3 i omega-6. Gdzie ich szukać? To przede wszystkim ryby, a także orzechy, oleje roślinne i nasiona. Zanim zasiądziesz do nauki, postaw obok notatek miseczkę z orzechami, pestkami dyni i słonecznika, które będziesz chrupać podczas przyswajania wiedzy. Koniecznie zadbaj też o przerwy ─ mózg potrzebuje czasu, by odpocząć i przygotować się na nową porcję danych. Zamiast godzinami tkwić nad notatkami lub książkami, przejdź się na krótki spacer lub wykonaj kilka prostych domowych czynności. Podczas pauzy w nauce do egzaminów przygotuj sobie zdrowy posiłek na bazie ryby. Szybkie danie bez wysiłku? Kanapki z pyszną pastą rybną bogatą w kwasy omega-3! Sięgnij po ulubioną rybę Graal, na przykład Sardynki w oleju roślinnym. To podwójna korzyść: oprócz ryby również olej zawiera cenne kwasy omega-3 i omega-6. Odcedź rybę i rozdrobnij zawartość puszki, posiekaj ogórka kiszonego i cebulę, całość przypraw świeżo zmielonym pieprzem, kilkoma kroplami soku z cytryny i wymieszaj. Gotową pastę rozsmaruj na pełnoziarnistym pieczywie lub chrupiących grzankach. Takie danie doda ci energii i pobudzi mózg do działania!

Wiesz już, że twój mózg potrzebuje zdrowych tłuszczów zawartych w rybach, by być w dobrej kondycji. Bez względu na to, czy już teraz intensywnie się uczysz, czy perspektywa sesji dopiero przed tobą, włącz do swojego menu ryby Graal pełne wartościowych składników!

[1]  Pawełczyk A., Pawełczyk T., Rabe-Jabłońska J. „Egzogenne wielonienasycone kwasy tłuszczowe mogą poprawiać sprawność wybranych funkcji poznawczych” [w:] „Psychiatria i Psychologia Kliniczna”
[2]  Materiały kampanii „ Poznaj się na tłuszczach” pod patronatem Instytutu Żywności I Żywienia oraz WUM Zakładu Medycy Społecznej i Zdrowia Publicznego. Źródło: https://poznajsienatluszczach.pl/2017/10/03/pamiec-koncentracja-tluszcze/ (data dostępu: 16.08.2019 r.)